Příroda (a nejen ta) si s finnaři tuto sezónu zahrává

2002-05-15, Lejhanec Petr, ml.
0
0

Jak se již v posledních týdnech stává téměř pravidlem, nemají finnaři příliš štěstí na volbu lokality, kde se pořádají závody. Zatímco v týdnu fouká silný vítr (na některé z nás možná až příliš), o víkendu po něm není ani vidu ani slechu. A tak již druhý víkend po sobě se nepodařilo odjet závod tak, aby se odjely alespoň tři rozjížďky.

Sobotní ráno přivítalo jachtaře (společný závod s Lasery) na Novomlýnské přehradě tak, jak se sluší a patří. Bylo teplé, skoro až letní počasí, vál čerstvý jižní vítr o síle cca 5 m/s. Po nezbytných formalitách a přípravách se na zahajovacím nástupu sešlo 17 finnařů, což bohužel příliš neodpovídalo významu závodu. Hlavně jsme zde všichni postrádali naše 'Mácháčské' přátele, kteří dali přednost svému lokálnímu závodu před cestou na druhý konec republiky.

A pak to všechno mohlo již vypuknout, vyjelo se na vodu, příprava na start, a tu, ... náhle, přestalo prakticky foukat. Přesto rozhodčí nechali závod pokračovat, takže nebyla nouze o zvraty a překvapení. Síla větru v průběhu rozjížďky kolísala mezi 1 a 5 m/s, a nebyla nouze ani o cca 30° odchylky směru. V rámci zpravodajské povinnosti je nutno ještě připomenout neshodu ve výkladu pravidel mezi M. Maierem a rozhodčími o způsobu nápravy přejetí startovní čáry v průběhu poslední minuty před prvním startem. Bohužel toto znamenalo OCS pro M. Maiera. Dále byla většina závodníků překvapena časováním startovních znamení 5, 4, 1, start namísto obvyklých 6, 5, 1, start, leč zde je zapotřebí uvést, že tento nový způsob je správně, a závodníci by měli také občas nahlédnout do změn pravidel. Dále politováníhodný omyl dvou závodníků, kteří si napoprvé spletli cílovou čáru, a tak urputně bojovali, leč minuly cíl, a tak je stihl ještě Pavel Frohlich předstihnout dříve než si všimli, kde je skutečná cílová čára.

Po dojetí této rozjížďky se cca 45 minut čekalo na dojezd našich menších sourozenců (Laserů), kteří jako již tradičně startovali nedokázali odstartovat ani na poprvé, ani na podruhé, ale až na počtvrté.

Následně se komise rozhodčích snažila postavit trať na další rozjížďku, takže nebyla nouze o různé přejezdy, několikeré vyvlajkování, a opět přestavění tratě, tak jak v tom kterém okamžiku zrovna vál vítr. Když tato činnost trvala cca 45 minut, rozhodla se komise rozhodčích v této činnosti již dále nepokračovat a poslala celé startovní pole 'odpočinout' na břeh.

Ve 14:05, poté co se většina závodníků právě převlékla do civilního oblečení, bylo vyhlášeno hlavní rozhodčí, že start další rozjížďky je v 14:45. Leč u tohoto hlášení se pokusím na chvíli ještě pozastavit a dovolím si citovat:

'Právě byla vyvěšena vyhláška hlavního rozhodčího, opakuji, právě byla vyvěšena vyhláška hlavního rozhodčího, ve které je uveden předpokládaný start další rozjížďky, vyhláška je vyvěšena na tabuli vedle buňky komise rozhodčích, opakuji ve vyhlášce hlavního rozhodčího je uveden předpokládaný start další rozjížďky, který je naplánován na 14:45. Konec hlášení'

Jak je z tohoto hlášení patrné, většina závodníků v jeho průběhu propadala panickým obavám, že se bude muset na tuto vyhlášku dojít osobně podívat, přičemž stačila ona jediná věta na závěr.

A tak se opět mohlo vyrazit na vodu. Byť se situace o mnoho nezlepšila, hlavní rozhodčí se rozhodla již dále neváhat, a uskutečnit rozjížďku stůj co stůj. A že ta poslední slova se na tuto rozjížďku velmi hodila. Vítr pulsoval opět cca mezi 1 - 5 m/s, a odchylky ve směru byly ještě větší než v rozjížďce první, což mělo samozřejmě za následek opět velké změny v pořadí v průběhu rozjížďky. V této rozjížďce rozhodčí promeškali možnost zkrátit trať o jedno kolo, takže došlo k tomu, čeho se všichni obávali, a sice dojíždělo se do cíle při síle větru 0 m/s, takže si závodníci v posledním kole velmi užili úsek mezi bójí č. 2 a bójí č. 3, neboť zde strávili úctyhodných 20 minut. Poté co všichni dojeli, komise rozhodčích ještě chvíli váhala, a poté odložila další rozjížďky na další den.

Bylo cca 17:45, když se dorazilo na břeh, a obzvláště u některých se již začínali projevovat první příznaky nervozity. Neustálé kontrolování času, okusování nehtů, ... . No jasně blížilo se zahájení finálového souboje Slovensko - Rusko na MS v ledním hokeji. že jsou nervózní naši východní přátelé, a že jich tu nebylo málo, to mne nepřekvapilo, ale že jsou velmi nervózní i někteří Češi ?! Po intenzivním pátrání se mi podařilo zjistit, co za tím vězí, byly to vsazené tikety, které, dnes již to mohu říct, většinou věřili našim bývalým federálním partnerům.

I když jsem nesledoval finálové utkání na obrazovce, nebylo těžké odpozorovat aktuální průběh z tváří těch, kteří měli více štěstí a našli místo před obrazovkou. Po závěrečné siréně bylo o několik, alespoň na chvíli, přešťastných lidí na světě více. (Slovensko - Rusko 4:3)

!!! G R A T U L U J E M E !!!

Nedělní ráno ovšem z jachtařského pohledu nevěštilo nic dobrého. Bezvětří. Alespoň mohli někteří dospat včerejší oslavy.

Asi v 11:00, se vyjelo na vodu. Síla větru cca 2 m/s. Okamžitě byl uskutečněn start finnařů, který byl vzápětí zrušen, ... ale co to, na startovní lodi visí dvě vlajky jejichž kombinace znamená konec, jeďte na břeh. Jelikož na vodě skutečně nebylo o co stát, všichni uposlechli a vyrazili na cestu do přístavu. Když si hlavní rozhodčí po prostudování závodních pravidel uvědomila chybu, objela osobně všechny závodníky, s tím že uznává svoji chybu, a žádá je, aby se vrátili do prostoru startu. Uspěla. Vrátili se.

Po cca 10 minutovém bezvětří, letí při prvním závanu vlajka LT finn na startovní lodi nahoru. Bude se opět startovat. A nyní již na ostro. I přes znatelné výkyvy síly a směru větru doráží celé pole finnařů na první bójku téměř pohromadě, a jede se na raumovou bóji, zde již čelní skupině došla trpělivost, a po vzájemné dohodě všechny lodě otáčí směrem do přístavu. Pozoruhodná situace. po několika okamžicích tak činí rovněž 'laseři', kterým se ještě nepodařilo odstartovat, a tak rozhodčím nezbývá než tuto situaci vyřešit zrušením rozjížďky a odvoláním lodí zpět na břeh. Po příjezdu již nikdo ze závodníků nečeká na zázrak a i přesto, že ještě zbývají do posledního možného startu (15:00) skoro dvě hodiny, všichni okamžitě balí lodě a postupně odjíždějí domů.

Tu a tam jsou ještě slyšet názory, ze kterých vybírám pro dokreslení atmosféry na břehu, alespoň tyto dva:

'V poslední době je velmi populární provádět přezkušování řidičů, možná by i některým rozhodčím prospělo, si taky tak trochu oprášit dříve nabyté dovednosti.'

'Když nevyvěsí vlajku FOLLOW ME, tak se nesmí divit, že všichni zůstaneme na břehu.'

Copyright © 2001 - 2024, All rights reserved. www.finnclass.cz Powered by exnet
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
App version: 1.2.7