European Masters 2023

2023-09-13, Martin Kaloš

Tak jsme s Vláďou Skalickým vyrazili po zájezdu do Francie sami z Čech i na European Masters na Gardě. Pro mě je to velmi výhodné, Vláďa mi při tréninku radí jak finnařskému nemluvněti kam na jakou vlnku vyjet, co dělám pořád blbě a jak ho jednou předjet. Ale Vláďo nevím, jestli to do SuperLegends stihnu 😊.  Jedu poprvé plachtit na Gardu. Známe to tam s Vlastou z mnoha cyklistických výletů, ale o větrných zákonitostech vím jen to, co říkal Frenky ve slovenské televizní show - tedy že je to zázrak přírody a ráj každého jachtaře. Teorie říká, že sluneční termický motor pohání každodenní ranní severní vítr Peler vystřídaný odpoledne jižní Orou. Když je hezky a teplo, mělo by pěkně foukat, jak je to ale ve skutečnosti uvidíte níže.

Tři dny před závodem jsme s Vlastou dorazili do Campione. Je nepochopitelné, že tam vůbec někdo někdy mohl trvale bydlet- je to naplavené území z materiálu obroušeného za tisíce let z vysokých skal a přineseným místním potokem, s přístupem pouze soustavou tunelů nebo po vodě . Nad námi gigantická a místy převislá skála, ze které večer přímo k nám na pláž skáčou basejumpeři s rachotem nízko nad zemí otvíraných padáků a za potlesku kavárenských hostů. Přes jezero jsou vidět světla Malcesine a obrovité Monte Baldo s lanovkou nad ním. Bývalá vesnice s průmyslovými objekty je přestavěna na spoustu ubytovacích zařízení a jachtklub, před 7 lety tu prý zkrachoval megalomanský projekt výstavby kasin a supermarketů a proto centru vesnice vévodí velké zbořeniště dávných dělnických baráků, využívané kitaři jako parkoviště. Jachtklub Univela nabízí pro jachtaře skoro vše, přímo v objektu je hotel , restaurace a zázemí se slušným parkovištěm a krásnou travnatou plochou na umístění lodí. Dnes tu závodí finnaři, ale zjevně je tu velký závodní i tréninkový provoz po většinu sezony. Na místě jsou již naši slovenští kamarádi Peter Frenky Mošný a Tomáš Mihálik- samozřejmě už trénují a mají ambice vysoké. My s Vlastou jedeme nejdřív na obhlídku místních krás – polovinu válečné lodi vysoko na kopci a reálný dvouplošník zavěšený nad hlavami diváků v gigantickém kinosále mohou mít vystavené jen nacionalističtí Italové v památníku ideového tvůrce italského fašismu z 2. světové války.

Další den ráno sledujeme z okna svižně foukající Peler, silné vlnobití v marině směřuje přímo proti skluzu na vodu- říkám si jak to bude drsné vyplouvání. Odpoledne pěkná jižní Ora tak 7m/s a už se Skaldou který mezitím dorazil z Lipna si užíváme ideální slunečné a teplé tréninkové odpoledne. No a další den začínají závody a my už z předpovědi víme co nás čeká. Celé 4 závodní dny vždy stejný termický program- ráno pěkně fouká se severu tak 6-8 m/s, na vodě létají surfaři a kitaři, zatímco finnaři mají klid na lůžku a rozjímání na téma vhodného napětí líku. V poledne vítr úplně lehá a finnaři vyplouvají na vodu. Ve 2 začíná foukat lehká Ora, která jen málokdy má trochu přes 4 m/s a finnaři se trápí v tomhle vánku 2 rozjíždky až do večera.  Na start je to kousek a bójky by mohli přes noc nechat na místě, trať je stále stejná, fouká také pořád stejně, občas to vlevo či vpravo chcípne víc než jinde a my se též všude stejně plácáme na výrazných vlnách různých směrů. Snad jen ve čtvrteční druhé rozjížďce byl vítr chvíli i kolem 5 metrů a už to nebyl takový sedavý sport.

Z nás 4 čechoslováků byl spokojený s výsledky asi jen Skalda, hlavně v nejslabším větru v pátek se mu dařilo a skončil celkově na 26 místě. Frenky zazářil druhým místem v rozjížďce, pěkná 7 potěšila Toma, jinak jsme asi nedosáhli na výsledky za které vám přidělí CZE 1😊. Velmi výrazná byla aktivita rozhodčích na vodě, žluté čluny se žlutými vlajkami kroužily jak supi kolem pomalu se kolébajících Finnů na zaďák i na stoupačku. Kdo nedostal aspoň jednu penaltu, ten snad ani nestartoval. Starty téměř výhradně na blackflag (v jedné rozjížďce 22 BFD, včetně mě). Mladá razantní srbská hlavní rozhodčí s excelentní angličtinou a dikcí soudce válečného tribunálu na břehu při výkladu pravidla 42 přiváděla ostřílené mořské vlky k slzám za jejich hříchy na vodě.  Ale za mě OK, pro všechny to bylo stejné a není od věci si na dodržování pravidel a jejich vymáhání zvyknout

Tak snad nás za rok bude na Masters v Punta Ala a Cannes z CZE více!

Výsledky:

1.            Peter Peet, NED
2.            John Greenwood, GBR
3.            Simon Bovay, SUI

26.          Vladimír Skalický, CZE
29.          Peter Mošný, SVK
48.          Tomáš Mihálik, SVK
68.          Martin Kaloš, CZE

Celkové výsledky zde: Results Finn Finn Campionato Europeo Master 2023 - Campione Univela