Poslední články
2021-01-11T06:00:00.832Z, Martin Placitý
2020-12-19T23:00Z, Vladimír Zbořil, ALT Finn
2020-12-09T07:00:00.669Z, Rudolf Lidařík
2020-12-02T10:35:45.479Z, Václav Cintl jr.
Finn je jednoposádková plachetnice. Byla navržena v roce 1949 švédským designerem Rickardem Sarbym pro olympijské hry 1952 v Helsinkách. Tvrdí se, že Finn je fyzicky a takticky nejnáročnější jednoposádková loď na světě;-)
Ačkoli se trup lodi Finn změnil od roku 1949 jen málo, došlo k vývoji jeho plachet. Původní stěžně byly vyrobeny ze dřeva až do pozdních let 1960 a začátku roku 1970, kdy došlo k pomalé změně na hliníkové stěžně. Hliník je mnohem flexibilnější a poskytuje větší kontrolu nad tvarem plachty. To se stalo samozřejmostí po 1972 olympijských her léta v Mnichově, kdy byly poprvé dodány do olympijských závodníky. V poslední době se stěžně vyrábějí z uhlíkových vláken. Také plachty příliš prošly revoluci od původního dakronu a jsou nyní běžně vyrobeny z různých laminátů, jako jsou Technora, polyester, a Kevlar.
Pravidla třídy jsou pod dohledem Mezinárodní asociace lodní třídy Finn (IFA).
Zkratka: | Finn |
---|---|
Vlajka: | F |
Posádka: | 1 |
Minimální věk závodníka: | 14 roků |
Délka trupu lodi: | 4,5 m |
Šířka trupu lodi: | 1,51 m |
Plocha plachet: | 10.6 m2 |
Celková hmotnost: | 145 kg |
Hmotnost trupu: | 105 kg |
Ponor: | 0,15 m |
Ponor s ploutví: | 0,85 m |
Výška stěžně: | 6,9 m |
Hvězdné seskupení finařů:
zprava Jirka Outrata, Václav Cintl, Jirka Lejhanec, Ivan Hofik, Jirka Maier a Petr Prokopec
(zdroj: fotoarchiv Jirka Lejhanec)
Copyright 2001 - 2021, All rights reserved.
www.finnclass.cz
Powered by exnet